Konkurrenceankenævnet: Dankortgebyrer er for høje
Konkurrenceankenævnet stadfæster Konkurrencestyrelsens afgørelse, der fastslår, at Nets’ priser for Dankortbetalinger på nettet er for høje og skal sættes ned. FDIH anlægger nu sag for 200 mio. kr.
- FDIH har vundet en markant sejr på vejen mod, at nethandel sker på lige vilkår med andre. Konkurrencestyrelsen 2. afgørelse, der pålægger Nets at sænke gebyret med 36 % til 1,20 kr. fra 1. juli 2013, er også anket, men den er ikke afgjort endnu. VI forventer helt klart, at Nets tager bestik af dagens klare kendelse og nedsætter gebyrerne, så forbrugere og nethandlen sparer gebyrer på 82 mio. kr. frem til udgangen af 2014. Det er et væsentligt element i at styrke danske netbutikkers konkurrenceevne i forhold til udenlandske konkurrenter, siger Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.
De fleste netbutikker betaler Dankortgebyret i stedet for at lægge det direkte på kunderne. I gennemsnit vil netbutikker spare 70 øre pr. transaktion, så det er en markant omkostningspost. Samlet set kan dette gebyrniveau spare danske forbrugere og netbutikker for over en halv milliard kroner frem mod 2020, når vi fremskriver udviklingen efter de tal, vi kender i dag.
Nets skylder mellem 150-200 mio. kroner
Konkurrencestyrelsen afgørelse fra november sidste år, er nu stadfæstet af Konkurrenceankenævnet, og dermed er det fastslået, at gebyrerne er for høje, og de skal sættes ned.
Konkurrencestyrelsens afgørelse fra maj i år skaber klarhed og konkretiserer med en ny pris på 1,20 kr. i hvor høj grad Nets har brugt sit Dankort-monopol til at tage for høje priser ved Dankortbetalinger på nettet.
Afgørelsen er nok anket, men den giver en målestok for, hvor meget der gennem årene er ulovligt opkrævet.
- FDIH’s medlemmer har helt naturligt en økonomisk interesse i, at for de for meget betalte gebyrer kommer retur. Så vi rejser et krav over for Nets på tilbagebetaling af de for høje gebyrer. Alt i alt viser de foreløbige beregninger, at det løber det op i 150-200 mio. kr., fortæller Annette Falberg.
I løbet af sommeren vil FDIH sammen med Lett Advokatfirma forberede det civile gruppesøgsmål, som netbutikkerne skal rejse mod Nets for at få pengene retur. Med mindre Nets selvfølgelig selv vælger at tilbagebetale de for meget opkrævede gebyrer.
- Dankortet er et godt og effektivt betalingsmiddel, som vi vil bevare og gerne betale for. Men prisen skal være fair, og derfor bliver den nu sat ned. De alt for store – og ulovlige - gebyrer skal selvfølgelig tilbagebetales, lyder det afsluttende fra Annette Falberg.
Fakta om FDIHs klage over Dankortgebyrer
- 10. maj 2010 FDIH indgiver klage til Konkurrencestyrelsen over PBS’ (nu Nets’) Dankortgebyrer ved betaling på internettet
- December 2010 Nets anker styrelsens afgørelse - men får afslag på, at anken har opsættende virkning i f t nye priser
- 30. november 2012 Konkurrencestyrelsen giver FDIH medhold og pålægger Nets og FDIH at forhandle nye gebyrer inden 31/-1-2013
- Januar 2013 FDIH og Nets forhandler, men kan ikke blive enige
- 31. januar 2013 Nets ændrer gebyrspænd
- Februar 2013 FDIH klager over nye gebyrer til Konkurrencestyrelsen og beder styrelsen vurdere gebyrerne ud fra kendelsen i november 2012
- 23. maj 2013 Styrelsen afgør, at Nets’ gebyrer fortsat er forhøje, og de skal nedsættes til i gns 1,20 pr. betaling
- 27. maj 2013 Konkurrenceankenævnet behandler Nets’ klage over afgørelse fra november 2012
- 25. juni 2013 Konkurrenceankenævnet afgør Nets’ anke i favør af Konkurrencestyrelsen og FDIH, der er biintervenient i ankesagen